Ensemble Ernst på Iitti festival
Generalprøve i Iitti kirke Fra fra 15. til 19. Juni flytter Ensemble Ernst sin virksomhet til de dype finske skogene sør-øst i Finland et lite sted med en stor festival, Iittifestivalen.
I for seg er det ikke uvanlig at Ensemble Ernst reiser og besøker festivaler utenfor landegrensene. Det som er uvanlig i denne sammenheng er at festivalen ikke er en samtidsmusikkfestival, men en kammermusikkfestival. Det har blitt fremført nyere musikk på festivalen tidligere, men det har vært godt pakket inn i mer tradisjonell klassisk musikk.
Dette samarbeidet ble til ved at kunstnerisk leder og pianist, Laura Mikkola, opptrådte på Open Strings festival som ble holdt i København i fjor sommer. Her spilte Ernst også og det ble sådd en kime om mulig besøk på hennes festival sommeren etter.
Det ble umiddelbart tatt tak i denne ideen og den utfordrende programdiskusjonen ble startet.
Klassisk problemstilling:
Festivalen har en publikumsmasse de ønsker å tilby et program som vil begeistre og glede dem slik at de beholder publikum også til påfølgende festivaler. Da er det fort fristende å gi publikum det de kjenner og er trygge på.
Ensemble Ernst er et samtidmusikkensemble som både ønsker å fremstå som det og også må forholde seg til at de søker støtte på basis av å være et samtidsmusikkensemble.
Løsningen ble at Ernst spiller musikk fra sitt kjernereportoar som Sciarrino og Adés og at det ble laget nye versjoner og arrangement av musikk som ligger ensemblet nær og som er kjent for et regulært konsertpublikum.
Komponist Jon Øivind Ness arrangerte seks sanger av Kurt Weill og David Bowie i tillegg til at han arrangerte Sibelius sin perle "Tuonelas Svane". Dirigent Thomas Rimul tok tak i den Norske arven ved å legge ut tre satser fra Holbergsuiten av Grieg.
I tillegg fremfører vi "Sanger og danser om døden" av Mussorgskij, lekkert arrangert av Trygve Brøske.
Sangene vi gjør er alle sammen med Bård Bratlie
Det er viktig å preseisere at ingen av disse arrangementene er rene adapsjoner fra utgangspunktet til Sinfoniettebesetning, men nesten en omkomponering. Ness sitt arbeid med Bowie for eksempel går han inn i klangen i originalen og bruker for eksempel mikrotonalitet for få frem det som ligger i produksjonen.
"Når det gjelder å overføre avansert produsert popmusikk til et klassisk ensemble er det åpenbart at det er vanskelig å overføre lydbildet direkte. I tilfellet Ashes to Ashes har jeg lagt ut Bowies jingeljangel-synth gjennom bruk av mikrotonalitet i blåserne sammen med miksturinstrumentering i klaveret, mens fuzzen i gitaren blir oversatt til mikrotonalitet og flattertunge i messing. Kurt Weill-låta "Und was bekam den Soldaten Weib?" har jeg valgt å gjøre streit fra starten, før den progressivt blir mer og mer frynsete for hvert vers. Noe av ideen har vært at de gamle arrangørene fra 40-tallet gjerne var inspirert av de store komponistene i sin samtid, gjerne Ravel og Debussy. Jeg har ønsket å konfrontere populærmusikk med teknikker fra vår samtids komponister, og da kanskje særlig Georg Friedrich Haas."
Jon Øivind Bylund Ness
Alt i alt spiller vi fire konserter med musikk som alle er fornøyd med. Dette er for oss en unik mulighet til å nå frem til et publikum som ikke nødvendigvis selv ville har oppsøkt dette på egenhånd og som vi er helt sikre på kommer til å få et godt møte med samtidsmusikk.
Et slikt prosjekt er midt i hva ensemblet alltid har ønsket å gjøre, nemlig å bryte ned kunstige barrierer mellom forskjellige uttrykksformer uten å fire på kunstneriske krav til seg selv som formidler.
Se mer her:
http://iittifestival.fi/en/
06.16.2016